„Religioon – kui see tahab üldse millekski kasulik olla – peab olema hea luule.“
George Santayana
„Minu arvates on sufide kujutlusvõime filosoofia kõige kuritegelikumalt alahinnatud mõttesüsteem kogu maailmas,“ ütles Tähenduse teejuhtide 38. numbrile antud intervjuus Hollandi filosoof Bernardo Kastrup. Kastrupi sõnul on lääne filosoofias kujutlusvõime kesksusest kirjutanud kõige veenvamalt Prantsuse filosoof ja orientalist Henry Corbin. „Kui sa oled temast lähemalt huvitatud, soovitan sulle eelkõige Tom Cheethami raamatut „All the World an Icon: Henry Corbin and the Angelic Function of Beings,“ lisas Kastrup meie usutluses („Jungi kroonijuveel“, 1.24).
Võtsin Kastrupi kuulda ja me vestlesime Tom Cheethamiga enne suurt suve kujutlusvõimest, Henry Corbinist, James Hillmanist ja Carl Gustav Jungist. „Ma olen üsna veendunud, et Jungi ja Hillmanini jõuavad väga vähesed pelgalt akadeemilisest huvist, enamasti otsitakse neilt abi raskete eluprobleemide korral,“ ütleb Cheetham meie tänases jutuajamises. Nii Kastrupi kui Cheethami elukäigud kinnitavad seda veendumust. Mõlemad on pärast pikki eksirännakuid jõudnud diferentsiaalvõrranditest „ingelliku funktsiooniga olendite“ juurde. Mõlemad käisid läbi raskest keskeakriisist. Euroopa Tuumauuringute Organisatsioonist (CERN-ist) metafüüsilisse idealismi jõudnud Bernardo Kastrup mainis selles seoses USA jungiaanlikku psühholoogi James Hollist, kelle sõnul kujutab paljude puhul elu esimene pool endast „hiiglaslikku, ent vältimatut viga“. Teoreetilisest füüsikast ja bioloogiast sufismi triivinud Cheetham ütleb, et tema hinge päästsid viimaks Corbin ja araabia müstiline poeet Ibn al-Arabi.
Henry Corbini (1903–1978) sõnul lähtub moodne lääne filosoofia eeldusest, et see, mida me mõtleme ja teame, ei avalda meid ümbritsevale materiaalsele reaalsusele kõige vähematki mõju. Kui see on nii, siis on meie kõrgeim tunnetuslik siht luua oma teadvuses ainelisest maailmast võimalikult selge ja adekvaatne pilt. Kui meil õnnestub tunnetusprotsessist elimineerida kõik subjektiivne ja vaadata maailma jumala pilguga, jõuame epistemoloogilises lõppjaamas täieliku arusaamiseni endast ja maailmast. Selline käsitus võtab kõige puhtama vormi René Descartes’i dualistlikus filosoofias, millel on rajanenud loodusteaduste ja tehnoloogia seninägematu edukäik.