„Tänapäeval räägitakse palju mitmekesisusest, liikide kadumisest, siili käekäigust ja laululinnu saatusest. Sellest, et tänu hariduse ühtlustamisele juhtub sama ka inimese tüüpidega, eriti juttu ei tehta.“
Viivi Luik „Maailm sügaviku kaldal“ (TT#5, 2.21)
„Ei ole ühtegi probleemi, millest meil ei õnnestu ennast välja asfalteerida“ – nii võiks vast lühidalt kokku võtta meie reduktsionistliku (mittetervikliku) maailmataju tuuma.
Reduktsionism tähendab keeruliste nähtuste tükkideks lahutamist, mis ei ole iseenesest kaugeltki rumal mõte. Ent nagu iga algselt mõistliku printsiibiga, võib ka sellega lõpuks absurdi välja põrutada. Praegu töötab nimetatud põhimõtte järgi rõhuv enamus meie ülikoolidest ja teadusasutustest. Need jaotavad meie teadmised distsipliinidesse ja alamdistsipliinidesse, selle lõputu spetsialiseerumise käigus kaob aga viimaks arusaamine suuremast pildist. Tulemuseks on see, et pindmisel poliitilisel tasandil rändab patsient – kelleks käesoleval juhul on kogu ühiskond – ühe eksperdi käest teise kätte. „Üks arst uurib maksa, teine aju ja omavahel nad nõu ei pea, kuigi aju ja maksa vahel käivad pidevad läbirääkimised,“ võtab meie reduktsionistliku olukorra kujundlikult kokku soome luuletaja Pentti Saarikoski.
„Mu koduriigi välispoliitika on laias laastus selline, et kui terroristid meid kuskil ründavad, siis katsume viivitamatult leida kedagi, keda pommitada,“ ütles Tähenduse teejuhtide 2. numbrile antud intervjuus („Üksi pole võimalik terve olla“, 10.20) USA mõtleja Charles Eisenstein, kellest tänaseks on saanud presidendikandidaat Robert F. Kennedy nõunik. Põhimõtteliselt samamoodi käitume ka teiste probleemide korral. Kaks aastat tagasi pommitasime innukalt batsilli, nüüd anname tuld süsihappegaasile. Ükskõik mis kitsaskoht meie ees parajasti ka ei seisaks – terroristid, viirus või kliima soojenemine –, üritame selle taandada ühemõõtmeliseks probleemiks ja sellest siis mingi tehnokraatliku lahendusega igaveseks ajaks igavesti jagu saada. Kuivõrd igal juhul tuleb hiiglaslikuks jõupingutuseks mobiliseerida kogu ühiskonna ressursid, kulub militaarne retoorika marjaks ära ja nii me tuigerdamegi ühest sõjast teise.