Selleks ajaks on Stalin ja Hitler oma riigid juba käpa alla saanud ning Huxley ei pea suurimaks ohuks enam mitte kommunismi või fašismi, vaid nende ühisnimetajat – riigiusku, mis käsitleb bürokraatlikku monstrumit omaette väärtusena, millele alamad peavad suurema kobinata allutama kõik oma teod ja mõtted.
„Louduni kuradeid“ lahutab „Eesmärkidest ja vahenditest“ poolteist aastakümmet. 1952. aastal ilmunud „Louduni kuradid“ on „Halli eminentsi“ (1941) kõrval Huxley teine ajalooline dokumentaalromaan. Huxley sõnul olevat ta huvi äratanud Louduni nunnakloostri ülema autobiograafia. Nagu ikka, viis üks raamat järgmiseni ja sealt edasi. „Ma olin sellest erakordsest materjalist rabatud. Ma hakkasin seda koguma ja avastasin, et tõenäoliselt ei ole ühtegi teist nii üksikasjalikult dokumenteeritud ajaloolist episoodi,“ meenutab ta. See väide ei pruugi olla nii ülepaisutatud, kui see esialgu ehk kõlada võib. Louduni ursuliinide klooster oli 1630. aastate alguses midagi tolleaegse Euroopa Disneylandi taolist. „Esialgu käitusid nunnad kõige vaoshoitumal moel,“ kirjeldab Huxley missat Louduni kloostris, „kui asi jõudis aga armulauani, kukkusid kloostriülem, õde Claire ja õde Agnes krampides maha ning huilgasid põrandal püherdades roppusi ja jumalateotusi. Peagi järgisid nende eeskuju ka teised nunnad ning järgmise paari tunni jooksul meenutas kirik kummalist segu tsirkusest ja bordellist.“ Pole ime, et selline ekstravagantne karussell kiiresti populaarsust kogus.
„Louduni kuradite“ peategelane on Urbain Grandier, tiirane preester, kes 1634. aastal nunnade nõidumise eest tuleriidale saadeti. Raamatu ühes haaravaimas peatükis selgitab Huxley mõisteraamistikku, milles uusaja künnisel haigeid raviti ja kohut mõisteti. Kuidas me peaksime Kristuse pruutide pentsikut käitumist tõlgendama? Nende jaoks, kes ei soostunud hüpoteesiga lihtlabasest pettusest, jäi Huxley sõnul vaid üks võimalus – saatanlik seestumus. Arusaamal, et meist väljaspool on jõud, mis tantsitavad meid nagu karusid, on pikk ja auväärne ajalugu, millele tegi lõpu – võimalik et ajutise – umbes samal ajal end kehtestama hakanud kartesiaanlik psühholoogia.