Katse vaadelda muusika ja depressiooni vahelisi seoseid omab süvamuusika vallas mõtet alates romantismi perioodist ja sellele järgnevast ajastust, kui esiplaanile nihkub looja isik ja tema emotsionaalsed läbielamised. Varasem muusika on sellise fookuse jaoks liialt objektiivse iseloomuga. Püüd rakendada depressiooni mõistet näiteks Johann Sebastian Bachi elu ja loomingu kirjeldamisel oleks mõttetu ja rumal.
Tellijale
Jaan Ross: muusika ja depressioon
Romantismiajastu kunst, võiks öelda, seevastu fetišeerib kannatusi. Illustratsiooniks meenub stseen suurepärase vene režissööri Gleb Panfilovi filmist „Teema“. Selles filmis põgeneb kirjanik linnast kaugesse külasse, et vahetada keskkonda, lõdvestuda ning tööd teha. Aga mingil hetkel hakkab ta osalt alkoholi mõjul käituma mitte just kõige adekvaatsemalt. Tema majaperenaine, pensionärist endine õpetaja õhkab selle peale hardalt: „Hudožnik stradajet!“ (kunstnik kannatab).