Kõnealune klipp on lõigatud loengust, mille Holmes pühendas Briti-Ameerika filosoofile Alfred North Whiteheadile. Konkreetselt käib jutt Whiteheadi 1925. aastal ilmunud raamatust „Teadus ja moodne maailm“. Ma olin Whiteheadini jõudnud mõned kuud varem. Nime olin kuulnud ennegi, aga üle tähelepanukünnise tõi ta minu jaoks Rupert Sheldrake’i suurepärane loeng „Taasavastades Jumalat“. Sheldrake’i sõnul ütles 17. sajandi teadusrevolutsioon lahti animistlikust loodusfilosoofiast, mille järgi universum kujutas endast elusorganismi. Elavateks ja hingestatuteks peeti ka selle koostisosi – loomi, taimi ja taevatähti. Mehhanitsistliku loodusfilosoofia alusepanija, prantsuse filosoofi René Descartes’i järgi ei sarnane universum aga mitte organismi, vaid kellavärgiga. Tähed ei erine põhimõtteliselt asfaldist; loomad ja taimed pole elusolendid, vaid mehhanismid, kus üks hammasratas lükkab teise liikuma.
„Teadus ja moodne maailm“ on väljakutse Descartes’ile. Whiteheadi sõnul ei ole teaduslik materialism iseenesest vale. Kui me keskendame kogu oma tähelepanu üht liiki tõsiasjadele ja kisume nad välja nende laiemast suhetevõrgustikust, selgitab see maailma pea perfektselt. „Materialistliku skeemi kitsas tõhusus oli selle ülekaaluka metodoloogilise edu peamine põhjus,“ kirjutab Whitehead. Sheldrake peab Whiteheadi esimeseks kvantrevolutsiooni kaugemaid tagajärgi mõistnud mõtlejaks. „Aeg, ruum, aine, mateeria, eeter, elekter, mehhanism, organism, konfiguratsioon, muster, funktsioon – kõik need mõisted nõuavad ümbermõtestamist. Mis mõte on rääkida mehaanilisest selgitusest, kui me ei saa enam aru, mida me mehaanika all silmas peame,“ kirjutab Whitehead „Teaduses ja moodsas maailmas“. Kui part ei koosne enam füüsikalis-keemilistest hammasratastest, vaid tõenäosusjaotustest – s.o puhtmentaalsetest konstruktsioonidest –, siis on meie maailmapilt tõesti põhjapanevalt muutunud; kasvõi juba selle poolest, et me ei saa enam täpselt aru, kus lõppeb part ja algab mittepart.