„Kiusates kahtlejaid, külvame kurjust,“ kirjutab tark naine Simone Weil. Teda tsiteerib omakorda Briti hingeteadlane Iain McGilchrist, kelle vestlus Mark Vernoniga (TT#14, 11.21) keerleb koroona-aastate võimalike tagajärgede ümber. McGilchristi sõnul on viimase 150 aasta kõige kurjemate režiimide koostis olnud ühesugune: 1) abstraktne idee; 2) hoomamatu bürokraatia; 3) tehnoloogia viimased saavutused. „Seetõttu leiame end nüüd nii-öelda vabas maailmas olukorrast, kus midagi nähtamatut püüab meid nahka pista kiiremini, kui me sellest ise aru saame,“ ütleb McGilchrist. „Inimene on häkitav masin“ – sellisele järeldusele pole tema sõnul tulnud mitte üksnes Davosi sats, vaid ka filosoof Yuval Noah Harari („kellest oleks oodanud rohkemat“). Kui see arvamus peale jääb, siis oleme kiirkäigul kurja kohta ja jõuame sel teel varsti punkti, kust tagasipöördumine pole võimalik – väidab Iain McGilchrist.
„Mis on see, mis meid sööb?“ küsib oma artiklis „What Progress Wants“ ka inglise poeet Paul Kingsnorth (TT#22, 8.22). Tema nimetab meid õgivat asja Masinaks. See on ühest küljest üüratu materiaalne infrastruktuur, millel rajaneb kogu meie tsiviliseeritud olemine. Teisest küljest on see aga ka lugu, mida me iseendast iseendale räägime.
Mina saan toimuvast aru just nii – see lugu, mida lääne tsivilisatsioon on enda peas viimased viissada aastat vaaritanud, valmistub teda nüüd nahka pistma. Mõratu kapsel on lahutanud oma loosse vangistatud mõistuse ära Tarkuse allikast.
Või nagu ütleb Kingsnorth: „Lääs on unustanud, mida tarkus tähendab (forgotten how to do wisdom), ja see ei lähe talle ka korda. Selle asemel on meil mõni äpp.“