intervjuu ⟩ Hardo Pajula intervjuu Regina U. Hessiga: moodne Eleusis

Foto: Mihkel Lappmaa, foto on erakogust
Hardo Pajula
, EBSi vaba majandusmõtte professor
Copy

„Kui visioon ehk tuleviku vaatav fantaasia puudub, siis võtab selle koha üle hirm.“

James Hillman

Üks kreeka tähtsamatest müütidest räägib Demeterist ja Persephonest. Persephone oli Zeusi ja maajumalanna Demeteri imeilus tütar. Zeus lubas Demeterilt nõusolekut küsimata tütre surnute kuningriigi jumalale Hadesele. Kui murtud südamega Demeter oli tütart kaua aega tagajärjetult otsinud, läks ta lihtsaks naiseks riietatuna Eleusisesse ja leidis varjupaiga sealse kuninga juures. Kui tema jumalik päritolu lõpuks välja tuli, asutas Demeter Eleusisesse tänutäheks templi.

Eleusise templis leidsid ligi kahe tuhande aasta vältel aset kreeklaste tähtsaimad riitused, milles osales antiigi koorekiht. Kuulsaim Rooma kõnemees Cicero ütles Eleusise müsteeriumide kohta nii: „Need on näidanud, kuidas elada oma elu õnnelikult ja surra lootusrikkalt.“ Traditsioon katkes 391. aastal pKr, kui ristiusu Rooma ametlikuks usundiks kuulutanud keiser Theodosius I paganlikud riitused keelustas.

Laialt levinud hüpoteesi järgi andsid preestrid nimetatud tseremooniate käigus osalejatele kykeon’i nimelist püha keedust. 1978. aastal ilmunud raamatus pakkus Albert Hofmann välja võimaluse, et kykeon sisaldas tungalterast pärinevat psühhedeelset ainet, mille mõju on sarnane LSD omaga. Hofmann, kes 1938. aastal LSD esimest korda sünteesis, oli seisukohal, et turvalises keskkonnas omandatud psühhedeelsed kogemused võivad parandada meie osalustunnet inimesest väljapoole ulatuva loodusega. Ta kutsus meid üles moodsale Eleusisele, katsele murda välja moodsat mõtlemist iseloomustavast reduktsionistlikust vangikongist.

Järgmise aasta juunis Amsterdamis toimuva Euroopa Transpersonaalse Assotsiatsiooni (EUROTAS) 5. rahvusvahelise sümpoosioni avapäeva lõpetab Uus-Eleusise talitus. EUROTAS-i missioon on siduda tervikuks iidne tarkus ja moodne teadus. Sel eesmärgil on kokku kutsutud multidistsiplinaarne seltskond, mille hulka kuuluvad teadlased, kunstnikud ja muusikud nii läänest kui ka traditsioonilistest hõimuühiskondadest. Programmi kuuluva psühhedeelse tseremoonia käigus kasutatakse psilotsübiini sisaldavaid trühvleid. „Trühvlid on Hollandis legaalsed,“ ütleb ürituse eestvedaja kliiniline psühholoog Regina Hess. „Siin peetakse neid toiduaineks.“

Transpersonaalse psühholoogia doktor Regina Hess rõhutab oma töös inimkogemuse kehalist mõõdet. Me ei ole kehatud vaimud, vaid füüsilised olendid. Liigne rõhuasetus tunnetuse puhtmõistuslikule aspektile on tema sõnul toonud endaga kaasa meie ühiskonna äärmise atomiseerumise. „Me oleme kaotanud kontakti nii iseenda, oma keha, meid ümbritsevate inimeste kui ka loodusega. Mind on lapsepõlvest saadik köitnud holistiline lähenemine.“ Lapsepõlvest ja murdeeast pärinevad ka dr Hessi kõige vormivamad kogemused. „Ma olin üsna introvertne, aga väga tundlik tüdruk. Mulle langesid varases lapsepõlves osaks kogemused, mis äratasid minus huvi Euroopa müstikute vastu. Ma lugesin juba kuueaastaselt Meister Eckhartit ja püha Hildegardi.“ Kui Regina sai kaheteistaastaseks, diagnoositi ta emal rinnavähk. Pere noorima liikmena kandis ta ema eest surmani hoolt. „See oli väga vormiv kogemus. Me rääkisime emaga kahe aasta vältel peaaegu iga päev surmast ja suremisest. Ta oli mu esimene vaimne õpetaja.“

Vormiv kogemus ema põetajana tekitas Reginas soovi saada arstiks. Kuivõrd raha nappis, siis õppis ta kõigepealt õeks ja töötas onkoloogiaosakonnas. „Ma olen näinud palju kannatusi,“ ütleb ta tagasivaates. Seejärel alustab ta Heidelbergi Ülikoolis psühholoogiaõpinguid. Järgneva viieteistkümne aasta vältel töötab dr Hess psühhiaatriakliinikumis traumaspetsialistina. „Mul on alati olnud spirituaalsed huvid, aga ma ei ole dogmaatiline. Ma kasvasin kristlikus kodus, kuid olen varasest noorusest saadik tegelenud meditatsiooni ja joogaga.“ Kolmandas elukümnes töötab ta kaks aastat Indias ja Nepaalis ning puutub seal lähedalt kokku Tiibeti budismi ja hinduismiga. „Minust oleks võinud sama hästi saada ka antropoloog,“ ütleb ta oma arvukate kogemuste kohta šamanistlike traditsioonide esindajatega.

2004. aastal jääb ta imekombel ellu Tai tsunamis. „See oli põhjapanev surmalähedane kogemus.“ Siiani peavoolu meditsiinikliinikutes töötanud Regina teeb otsustava pöörde. „Ma tundsin, et pean kapist välja tulema,“ ütleb Regina. Ta omandab doktorikraadi transpersonaalses psühholoogias ning kehakeskses fenomenoloogias (embodied phenomenology) ning hakkab tegelema psühhedeelikumide-alase uurimistööga. „Ma sain aru, et surmalähedased ja psühhedeelsed kogemused on omavahel väga sarnased,“ põhjendab ta oma elu teist suurt kannapööret.

Dr Hess on kuulunud kümmekond aastat EUROTAS-i nõukokku. „Ma usun, et psühhedeelikumide-alased uuringud aitavad meil šamanistlikud ja teaduslikud arusaamad omavahel kokku tuua.“ Kuivõrd eelnimetatud tseremoonias kasutatakse trühvleid, siis on Regina seekord kutsunud Amsterdami Mehhiko hõimude seentega töötavad ravitsejad. „Ma tahan luua multidistsiplinaarse psühhedeelse nõukoja, mis aitaks meil leida tee, kuidas saaksime elada looduse ning üksteisega paremas kontaktis ja kooskõlas,“ selgitab ta oma arusaama rohepöördest.

Seekord osales vestluses ka Kaie.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles