Rohkem kui kolmandik käsitletud küsimustest on pärit mu enda kahest viimasest tõlkeraamatust – „Teadus ja vaimne praktika“ ja „Kuidas minna edasi“. Teises ja kolmandas numbris kirjutasime meditatsioonist ja psühhedeelikumidest, neljandas palverännakutest ning pühapaikadest. Sel aastal on jutuks tulnud õppetunnid loomadelt (nr 16), palve (nr 18), spordi spirituaalne pool (nr 19) ja nüüd siis muusika vägi.
„Teadus ja vaimne praktika“ ning „Kuidas minna edasi“ on Briti bioloogi Rupert Sheldrake’i kaks viimast raamatut. Sel suvel 80-aastaseks saava autori sõnul jäävad need ka viimasteks. Lehe 11. numbris ilmunud intervjuus küsisin Sheldrake’ilt, miks ta need raamatud kirjutas. „Ma arvan, et läänemaailm on kultuurilises ja spirituaalses kriisis. Kristluse pikaajaline närbumine tähendab seda, et suurel osal pealekasvavast põlvkonnast puudub spirituaalsetest ja religioossetest traditsioonidest igasugune arusaam. Ma usun, et samal ajal tuntakse aga igapäevaelust kaugemale ulatuva mõõtme järele üha suuremat vajadust,“ sain ma vastuseks.
Kahes viimases raamatus tutvustab Sheldrake ühtekokku neljateist spirituaalset praktikat – antimaterialistlikku harjutust, mis on tema sõnul ühised pea kõikidele maailma religioonidele. Herluf Bidstrupi ja Jean Effeli karikatuuride peal üleskasvanud põlvkonna jaoks tähendab religioossus usklikkust. Usklik inimene on keegi, kes võtab tõsiselt kogu seda jama, millest me juba vähemalt sada aastat tagasi oleksime pidanud teaduse abil lahti saama. Sheldrake’i sõnul ei alga aga religioosne eluhoiak mitte piiblisse, koraani või toorasse raiutud dogmast, vaid isiklikust kogemusest. Vaimsed praktikad suurendavad taoliste kogemuste esinemise tõenäosust. Nende vahetu isiklik mõju sunnib meid oma tervemõistuslikkuse nimel ütlema lahti ilmalikust põhipostulaadist, mille järgi universum kujutab endast aatomite sihitut pöörist. Kui teil on kogemusi, mis ei mahu keskkooli looduslooõpikusse, siis peaksite rääkima oma arstitädiga, kinnitavad meile uudisteankrud. Sellise suhtumise taustal pole ime, et see, mida kümmekond aastat tagasi peeti peavooluks, on nüüd muutumas üheks sektiks paljude teiste seas.