Paljude jaoks on William James eelkõige psühholoog, mõned peavad teda koguni moodsa hingeteaduse rajajaks. Kui Gray nimetab Jamesi filosoofiks, on ta samuti kindlal pinnal. Viis aastat enne „Usulise kogemuse mitmekesisust“ näeb trükivalgust tema „Uskumistahe“, mis teeb tast pragmatismi eestkõneleja. Selle Põhja-Ameerika loomulaadiga hästi haakuva filosoofilise käsituse järgi tuleb iga teooriat hinnata selle viljade järgi. „Usulise kogemuse mitmekesisus“ toetub pragmaatilisele vundamendile. Jamesi jaoks ei ole religiooni põhisisuks teoloogide tagajärjetud dispuudid Ülima Olendi omaduste ja kavatsuste üle, vaid usklike inimeste elu vormivad läbielamised. Tõeline religioossus ei avaldu teoloogias, vaid vahetus kogemuses.
James ei piira end ühegi konkreetse usundi või usulahuga, vaid otsib nende ühist platvormi. Pärast viitsadat lehekülge tihedat teksti jõuab ta asja tuumani. Kuigi erinevad religioonid räägivad üksteisele vastu, on miski neile siiski ühine. See „miski“ koosneb kahest osast: murest ja lahendusest. Mure tõukub tundest, et meiega on midagi valesti. Lahenduseks on aimus, et kui me loome kõrgema jõuga õige ühenduse, siis leiame lunastuse – pääseme sellest valestiolemisest.
Nii mure kui lahendus rajanevad Jamesi sõnul veendumusel, et meie ärkvel elu jätkub unenägudes. Unenäolisest alateadvusest jõuavad meie kartesiaanliku „minani“ juhised ja näpunäited, mida usklik inimene tajub kõrgema jõu juhatusena. Loodetud lunastus saabub meieni avardatud „mina“ äärealadelt, mille kaugemad piirid näivad ulatuvat täiesti teistsugusesse dimensiooni. Nimetagem seda piirkonda siis müstiliseks või üleloomulikuks – kuidas keegi soovib.