Marju Lepajõe aastatetaguses loengus sümpoosionil „Milleks rahvuslikkus?“ arutab ta muuhulgas väikeste diferentside teemal. Väikesed erinevused muutuvad suureks ja see on see, mis kunstis maksab. See on erakordselt täpne ja elegantne mõte, mis vastab küsimusele, miks üks asi meid puudutab, aga teine mitte. Kuidas võiks see tähelepanek aidata meil mõista keskaja muusikat?
Taavi-Mats Utt ⟩ Väikesed diferentsid
Järgnev on selguse huvides pisut must-valge. Igasuguse katkenud muusikalise traditsiooni reanimeerimisel on suures plaanis kaks määravat momenti: ajalooline esituspraktika ja interpreedi isiksus. Esimese puhul vajame informatsiooni kui õhku. Kui me räägime keskaja vokaalmuusikast, oleme suhteliselt õnnelikus olukorras. Vähemasti selles osas, mis puudutab kirikuid ja kloostreid ehk selle aja vaimueliiti. Meieni on sealt jõudnud küllalt palju informatsiooni, sest muusikat käsitleti osana teadusest. Erinevalt pikkuse ja kaalu ühikutest, mis on kõik inimese loodud, olid muusikaliste intervallide suhtarvud lihtsalt olemas. Pole siis ime, et seda pandi tähele ja kasutati kogu universumi mõistmisel. Kas aga praktika ja teooria käisid alati ühte sammu?